Wie zijn de concurrenten van jouw onderneming?

Wie zijn je concurrenten? Unieke producten en diensten zijn zeldzaam. Dus concurrenten zijn er altijd, ook voor jouw onderneming. Een goed ondernemersplan bevat daarom een concurrentieonderzoek. Het complete overzicht kun je ook als bijlage bij het ondernemersplan voegen.

Een onderneming starten vergt onderzoek
Natuurlijk vergt een onderneming starten onderzoek, niet alleen naar je concurrenten, maar vooral naar de afwijkingen van jouw product t.o.v. het product van je concurrenten. Dit is heel belangrijk! Doodleuk zeggen dat jouw product beter is dan dat van de concurrent schiet niet op. Wil je succesvol zijn in je onderneming, dan moet je heel goed weten waarin jouw product of je aanpak beter is.

Hoe pak je dat aan voor je ondernemersplan?
Zet je een totaal nieuw product in de markt? Bekijk dan of er een onderneming is die ‘substituut-producten’ verkoopt. Dat zijn producten die jouw product vervangen. Die aanbieders zijn de verborgen concurrenten van jouw onderneming. Ben je bijvoorbeeld ondernemerscoach en heb je een unieke methode ontwikkeld om startende ondernemers individueel te begeleiden bij hun ondernemersplan? De aanbieder van ondernemersplan software met uitstekende uitleg, tips & trucs en voorbeelden is dan een geduchte concurrent. Zo kan de tegenwind dus uit onverwachte hoek waaien. Goed om rekening mee te houden - en op te schrijven in je ondernemersplan.

Zet je een product in de markt dat al in verschillende verschijningsvormen in de markt voorkomt? Koop dan de producten van je concurrenten om te achterhalen waarin jouw product beter of slechter is dan dat van de concurrent. Je gaat een onderneming starten en jouw product is kwalitatief wel goed, maar niet zo goed als dat van de concurrent. Dit is niet erg als jouw product goedkoper is. Je kunt dan concurreren op de prijs. Wil je een onderneming starten en jouw product steekt met kop en schouders uit boven de producten van je concurrenten, maar is je prijs veel hoger? Je kunt dan in de promotie van je product vooral de kwaliteit van je product benadrukken en dus concurreren op kwaliteit. De vraag is alleen zit jouw klant op die kwaliteit te wachten als het hem zoveel meer kost.

Is jouw product een dienst die jij als persoon aanbiedt, dan heb je ook nog te maken met de ‘persoonlijke klik’ die je moet hebben met je klant. Vaak spelen prijs en plaats ook een grote rol bij de keuze van de klant voor jou of voor je concurrent. Ook hier geldt: wil je een onderneming starten, onderzoek je concurrenten. Bel als ‘mystery shopper’ met je concurrenten en probeer op die manier te achterhalen waarin je je onderscheidt.

Wat vind de klant belangrijk?
Jij kunt in je ondernemersplan wel aangeven waarin jij je onderscheidt van de concurrenten, maar vindt jouw klant dat wel belangrijk? Ga dus na wat voor jouw klant belangrijke ‘koopmotieven’ zijn om jouw product of dienst af te nemen. Ga ook na of je t.o.v. je concurrenten aan zijn wensen voldoet. In de ondernemingsplansoftware van JouwOnderneming vind je het programmaatje concurrentiekracht. Hiermee kun je prima je concurrentiekracht meten en een overzicht hiervan komt te staan in je ondernemingsplan.
Vragen? Neem contact op met een medewerker van JouwOnderneming.