Wanneer je in je vrije tijd met veel plezier een hobby beoefend dan zul je zeker op een zeker moment gedacht hebben, zou ik hier mijn werk van kunnen maken? Ik heb hier persoonlijk ervaring mee. Jarenlang had ik als hobby houtbewerking en ik bouwde dan ook langzaamaan in mijn garage een significante werkplek uit.
Ik had steeds meer machines om mooie houtbewerkingen en meubels mee te maken en investeerde dus flink in mijn hobby. Op een gegeven moment besloot ik dat het tijd was om wat geld proberen te verdienen met mijn hobby. Ik was al een tijdje houtbewerkingen aan het maken die ook nuttig gebruik hadden, zoals meubels en tuinmeubels. Dus ik dacht dat ik voor deze creaties wel klanten zou kunnen vinden. In dit artikel leg ik uit hoe je uit je hobby een bedrijfje kunt bouwen.
Vind een plek in de markt
Nog voordat je begint met klanten zoeken en verkopen, is het eerst belangrijk om uit te vinden hoe je hobby in de markt valt. Wanneer je hobby alleen een hobby is kun je natuurlijk maken wat je wilt en waar je zelf plezier in hebt. Maar wanneer je gaat proberen te verkopen is het belangrijk om vraag te vinden, om te kijken waar mensen bereid zijn geld voor te betalen. Om een voorbeeld te geven, toen ik besloot om van mijn houtbewerking hobby een bedrijfje te maken realiseerde ik me al snel dat de ideale markt om in te snappen, de tuinwereld was.
Het was namelijk net lente aan het worden en veel mensen met een tuin begonnen weer met tuinieren. Ik realiseerde dat ik tuinmeubels kon maken en deze kon verkopen. Ik kocht dus hillhout in aangezien dit het beste hout is voor in de tuin naar mijn mening en ging op zoek naar klanten.
Klanten vinden
Geen bedrijfje kan natuurlijk succesvol zijn zonder klanten. Maar als beginner, hoe vind je eigenlijk klanten? Ten eerste kun je natuurlijk beginnen met vrienden en familie die mogelijk geïnteresseerd zijn in je producten. De volgende stap is marketing te implementeren in je bedrijfje. Je kunt tegenwoordig heel erg gemakkelijk een website bouwen en mooie foto’s maken van je creaties. Als je deze op verschillende sociale media plaatst bouw je al snel een eigen publiek op. Daarna kun je je producten verkopen aan je publiek. Uiteindelijk als je bedrijfje echt begint te lopen zul je ook een administratie moeten gaan bijhouden.