Een paar maanden geleden besloot ik op mijn leven om te gooien en een eigen bedrijf te beginnen., iets waar ik al lang over na heb gedacht. Als kind was ik altijd al kleren aan het ontwerpen en in mijn tienerjaren was ik met stukjes stof in de weer. Ik heb de beslissing genomen om mijn ontwerpen te verkopen en dus een bedrijfje te beginnen.
Achter de schermen
Mijn idee had ik al te pakken: ik ging mijn eigen ontwerpen verkopen. Voor de fysieke kledingstukken ben ik een samenwerking gestart met een ander bedrijfje: zij maken mijn ontwerpen in echte kleding. Tijdens dit proces ben ik ook op een bedrijfsnaam gekomen waar ik zelf erg enthousiast van werd. Deze dingen had ik dus al achter de rug, maar ik was er nog lang niet. Ik moest een ondernemingsplan schrijven, met daarin alle belangrijke zaken rondom mijn kledingwinkel. Hierin zaten dus het idee en mijn visie erbij, samenwerkingspartners, het pand dat ik wilde kopen, eventuele investeerders en alle geldzaken. De financiën waren zeker het moeilijkst om uit te zoeken, maar dit is toch gelukt. Ik kon met mijn ondernemingsplan naar de Kamer van Koophandel en allerlei banken gaan. Voor mijn kledingwinkel heb ik immers geld nodig. Bij de Kamer van Koophandel werd ik, onder mijn gekozen naam, ingeschreven als bedrijf. Ik kreeg ook nog een kleine bijdrage van een paar banken, precies het bedrag dat ik nog nodig had.
Met dit geld en mijn nog-net-niet bedrijfje kocht ik het pand dat ik op het oog had. Bijna alle voorbereidingen waren hiermee getroffen: ik had een legaal bedrijfje, ik had de financiering, ik had mijn goederen en mijn pand. Op naar de volgende stap!
Wat daarna kwam…
Mijn pand moest nog wel klaargemaakt worden voordat ik er dingen uit kon verkopen. Dit was gelukkig niet heel veel werk en ik was maar een paar dagen bezig. Ik had een afvalcontainer gehuurd en nodigde mijn beste vrienden uit om te helpen (de afvalcontainer staat overigens nog steeds achter het pand, klaar om mijn afval op te vangen). Wij haalden alles leeg, gingen aan de slag met verf en decoratie en in een mum van tijd zag het er uit als een echte winkel. De spullen waren klaar om verkocht te worden! Ik zette alles klaar en kocht nog wat extraatjes in voor de grote opening. Tijdens dit hele proces heb ik ook mijn ondernemingsplan opgevolgd en ben ik bezig geweest met de marketing van mijn winkel. Ik heb flyers uitgehangen, reclames in kranten laten zeten en het aan zo veel mogelijk mensen verteld. Hierdoor was mijn grote opening net een feestje! Er kwamen super veel mensen en ik heb veel kledingstukken verkocht. Ik heb er helemaal zin in voor de toekomst.
Door deze werkwijze te volgen, was ik in het hele proces zeker van mijn handelingen. Ik wist dat mijn ondernemingsplan volledig en concreet was. Ik heb hiervoor veel voorbeelden opgezocht en heb er vrij lang over gedaan, om zeker te zijn dat het goed was. Het heeft mij enorm geholpen om mijn financiën tot de laatste euro uit te zoeken. Daarna begon het fysieke werk om mijn pand klaar te maken. Dit heb ik ook voorbereid, door kleuren en een afvalcontainer van tevoren uit te zoeken. Dit, en iedereen die mee deed, was zeker een enorme hulp. Ik kan het zeker aanraden.